Algemene Voorwaarden
Ellen Liefting

Laatste wijziging: 18 augustus 2021

Definities

  1. Ellen Liefting: Ellen Liefting, gevestigd te Egmond Binnen onder KvK nr. 63250306.
  2. Klant: degene met wie Ellen Liefting een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Ellen Liefting en klant samen.
  4. Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Ellen Liefting.
  2. Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.

Prijzen

  1. Alle prijzen die Ellen Liefting hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
  2. Alle prijzen die Ellen Liefting hanteert voor zijn producten of diensten, op zijn website of die anderszins kenbaar zijn gemaakt, kan Ellen Liefting te allen tijde wijzigen. 
  3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Ellen Liefting niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  4. De consument heeft het recht om een overeenkomst te ontbinden als gevolg van een prijsverhoging zoals bedoeld in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
  5. De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Ellen Liefting vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
  6. De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Ellen Liefting, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
  7. Indien partijen voor een dienstverlening door Ellen Liefting een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan worden afgeweken, zijn overeengekomen.
  8. Ellen Liefting is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
  9. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Ellen Liefting de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
  10. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
  11. Ellen Liefting heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
  12. Voorafgaand aan de ingang ervan zal Ellen Liefting prijsaanpassingen meedelen aan de klant.
  13. De consument heeft het recht om de overeenkomst met Ellen Liefting op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.

Betalingen en betalingstermijn

  1. Ellen Liefting mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen. 
  2. De klant dient betalingen achteraf binnen 7 dagen na levering van het product te hebben voldaan.
  3. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Ellen Liefting de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen. 
  4. Ellen Liefting behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Gevolgen niet tijdig betalen

  1. Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Ellen Liefting gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en  de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Ellen Liefting. 
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 
  4. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Ellen Liefting zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan. 
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Ellen Liefting op de klant onmiddellijk opeisbaar. 
  6. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Ellen Liefting, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Ellen Liefting te betalen. 

Recht van reclame

  1. Zodra de klant in verzuim is, is Ellen Liefting gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
  2. Ellen Liefting roept het recht van reclame in door middel van een schriftelijke of elektronische mededeling.
  3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de klant de producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Ellen Liefting, tenzij partijen hierover andere afspraken maken. 
  4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de producten komen voor rekening van de klant.

Herroepingsrecht

  1. Een consument kan een online aankoop gedurende een bedenktijd van 14 dagen zonder opgave van reden ontbinden op voorwaarde dat:
    • het product niet is gebruikt
    • het geen product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
    • het geen product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
    • het geen product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen (ondergoed, badkleding, enz.)
    • de verzegeling nog intact is, indien het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud (dvd’s, cd’s, etc.)
    • het product geen reis, vervoersticket, cateringopdracht of vorm van vrijetijdsbesteding is
    • het product geen los tijdschrift of losse krant is
    • het geen (opdracht tot) spoedreparatie betreft
    • de consument niet heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  2. De bedenktijd van 14 dagen zoals in lid 1 genoemd, vangt aan:
    • op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
    • zodra de consument het eerste product bij een abonnement heeft ontvangen
    • zodra de consument een dienst voor het eerst heeft afgenomen
    • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  3. De consument kan zijn beroep op het herroepingsrecht kenbaar maken via info@ellenliefting.nl, indien gewenst met behulp van het herroepingsformulier dat via de website van Ellen Liefting, www.ellenliefting.nl, kan worden gedownload.
  4. De consument is verplicht om het product binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht te retourneren aan Ellen Liefting, bij gebreke waarvan zijn herroepingsrecht komt te vervallen.

Vergoeding van bezorgkosten

  1. Indien de consument tijdig van zijn herroepingsrecht gebruik heeft gemaakt en als gevolg daarvan tijdig de volledige bestelling aan Ellen Liefting heeft geretourneerd, dan zal Ellen Liefting eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.  
  2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Ellen Liefting voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd. 

Vergoeding retourkosten

  1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling tijdig retourneert, dan komen de kosten voor het retourneren van de volledige bestelling voor rekening van de consument. 

Opschortingsrecht

  1. Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Reten